دانلود منابع پایان نامه ها – تأثیر بازی آموزشی بر مهارت های حرکتی ظریف در کودکان ۶-۴ سال مرکز حمایتی شیرخوارگاه آمنه – 7 |
بحث و نتیجه گیری :
حرکت شرایطی را برای کودک فراهم می آورد که بر اساس آن وی میتواند به اکتشاف دنیای پیرامون بپردازد . در حقیقت ابتدایی ترین پاسخ های رفتاری کودک از نوع حرکتی است . کودک با کمک این رفتارهای حرکتی به درک خود و دنیای اطراف خود نایل می شود و این تجارب حرکتی زیربنای آگاهی ها و یادگیری های او را فراهم می آورد .
با توجه به اینکه ادراک و حرکت با یکدیگر رابطه دارند و تکامل ادراکی بستگی به اکتساب مهارت ها و تجارب حرکتی دارد لذا لازم است که فعالیت ها و تجربیات حرکتی برای کودکان فراهم شود تا زمینه رشد مهارت های ادراکی – حرکتی آنان فراهم گردد .
با عنایت به آنچه گفته شد ، اولا رشد به موقع رفتارهای بدنی و فعالیت های بازی باید مورد توجه قرار گیرد . ثانیاً برای جبران رفتارهای ادراکی- بینایی و ادراکی – حرکتی کودک که به موقع شکل نگرفته است ، بازی ها و فعالیت هایی تدارک دید . زیرا هماهنگی دیداری – حرکتی مهارتی بنیادی برای پیشرفت تحصیلی کودکان است . تحقیقات نشان دادهاند که این مهارت از طریق برخی بازی های رایانه ای و اسباب بازی های آموزشی و فکری قابلیت رشد دارد .
محدودیت های پژوهش
محدودیت قابل ذکری که مانع محقق برای رسیدن به اهداف پژوهش باشد وجود نداشت .
پیشنهادات پژوهشی
-
- بررسی تأثیر اسباب بازی های جورچین و تنگرام بر مهارت های حل مسئله .
-
- بررسی تأثیر استفاده از تنگرام برای تدریس ریاضیات به کودکان .
-
- بررسی تأثیر جورچین ها در پرورش حافظه و ادراک دیداری .
- بررسی تأثیر استفاده از اسباب بازی ها در توانبخشی کودکانی که مشکلات دیداری و حرکتی دارند .
پیشنهادات کاربردی
-
- با توجه به نتایج به دست آمده از فرضیه اول و دوم این پژوهش پیشنهاد میگردد ، مربیان مراکز پیش دبستانی برای تقویت مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی در کنار فعالیت هایی همچون رنگ آمیزی ، کاردستی و …. ، که تنها به تقویت یک مهارت در کودک کمک میکنند از اسباب بازی های فکری که برای کودکان به خصوص پسران جذابیت بیشتری دارند و مهارت های دیگری همچون حل مسئله را در کودکان بهبود می بخشند استفاده نمایند .
- استفاده از اسباب بازی های تنگرام و جورچین برای کمک به کودکانی که دارای ضعف در عملکرد هماهنگی دیداری – حرکتی هستند ، تا بدین وسیله این مهارت خود را قبل از ورود به مدرسه و تجربه شکست در انجام تکالیف درسی بهبود بخشند .
منابع
منابع فارسی
-
- احمدوند ، محمدعلی (۱۳۷۲) . روانشناسی بازی (علوم تربیتی)/ تهران : دانشگاه پیام نور .
-
- آقازاده ، احمد (۱۳۸۳) . مسائل آموزش و پرورش ایران/ تهران : سمت .
-
- بهرامی ، هادی (۱۳۷۷) . آزمون های روانی : مبانی نظری و فنون کاربردی/ تهران : دانشگاه علامه طباطبایی .
-
- تقی نژاد ، محدثه (۱۳۹۱) . اثربخشی آموزش برنامه رایانه ای نقاشی بر میزان رشد مهارت هماهنگی ادراک دیداری – حرکتی کودکان دوره آمادگی (۶-۵) سال. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی .
-
- خاکپور ، نگار (۱۳۸۵) . “بازی ، بخشی مهم از زندگی کودکان” ، پیوند ، شماره ۳۲۱،۳۲۲،۳۲۳ . ص۱۰۷-۹۸ .
-
- رمضانی نژاد ، رحیم (۱۳۷۷) . رشد و تکامل جسمانی – حرکتی/ رشت : دانشگاه گیلان .
-
- رئیسی ، حمید (۱۳۸۶) . بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسئله و هماهنگی دیداری – حرکتی پسران پیش دبستانی شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی .
-
- سلطانی ، محمود (۱۳۸۱) . “نگاهی کوتاه به اسباب بازی در ایران” . نامه مربی ، شماره ۲۴ ، ص ۳۱-۲۸ .
-
- سلیمانی ، ناصر (۱۳۷۳) . ارتباط بین توانمندی های حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی منطقه ۴ شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی .
-
- سیاح سیاری ، نیمتاج (۱۳۸۶) . ناتوانی های یادگیری/ تهران : مدبر .
-
- سیف ، سوسن (۱۳۷۵) . ناتوانی های یادگیری/ تهران : نور فاطمه .
-
- شکوهی یکتا ، محسن (۱۳۸۵) . ناتوانی های یادگیری/ تألیف محسن شکوهی یکتا ، اکرم پرند ، تهران : تیمورزاده .
-
- طالب زاده نوبریان ، محسن (۱۳۸۴) . اصول برنامه ریزی آموزش و پرورش پیش از دبستان/ تهران : جهاد دانشگاهی .
-
- عزیزیان ، مرضیه (۱۳۸۰) . بررسی و مقایسه آزمون بنتون و بندر – گشتالت در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان و عادی سنین ۸ تا ۱۰ سال شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی .
-
- عسکری زاده ، قاسم (۱۳۸۴) . راهنمای انتخاب اسباب بازی/ تهران : آبی .
-
- عمارتی ، فرشته سادات ؛ نمازی زاده ، مهدی ؛ مختاری ، پونه ؛ محمدیان ، فاطمه (۱۳۹۰) . “تأثیر بازی های دبستانی منتخب بر رشد ادراکی – حرکتی و رشد اجتماعی دختران ۹-۸ سال”. پژوهش در علوم توانبخشی ، سال ۷، شماره ۵ (ویژنامه) ، ص۶۷۳-۶۶۱ .
-
- فرهبد ، مژگان (۱۳۸۲) . کمک به رشد مهارت های حرکتی کودکان/ تهران : پژوهشکده کودکان استثنایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور .
-
- فرهبد ، مژگان (۱۳۷۸) . تأثیر بازی آموزشی بر مهارت های حرکتی ظریف در کودکان ۶-۴ سال مرکز حمایتی شیرخوارگاه آمنه . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران .
-
- فراستیگ ، ماریان (۱۳۸۴) . آزمون پیشرفته ی ادراکی – بینایی فراستیگ تشخیص و درمان/ نویسندگان ماریان فراستیگ ، ولتی لف آور ، جان ویتلسی ، ترجمه مصطفی تبریزی ، معصومه موسوی . تهران : فراروان .
-
- فریار ، اکبر ؛ رخشان ، فریدون (۱۳۷۹) . ناتوانی های یادگیری (اصول نظری ، تشخیص و راهبردهای آموزشی)/ تهران : مبنا .
-
- کاکاوند ، علیرضا (۱۳۸۵) . ناتوانی های یادگیری (تشخیص و راهبردهای آموزشی)/ کرج : سرافراز .
-
- کریمی ، یوسف (۱۳۸۷) . اختلالات یادگیری : مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه/ تهران : ساوالان .
-
- کلانتری ، مینو ؛ میراحمدپور ، مینا ؛ میرزاخانی ، نوید ؛ هداوندخانی ، فاطمه ؛ نجاتی ، وحید (۱۳۹۱) . “ارتباط یکپارچگی بینایی – حرکتی و مهارت دستکاری درون دست اشیاء با مهارت دست نویسی دانش آموزان پایه اول شهر تهران” . فصلنامه طب توانبخشی ، دوره اول ، شماره سوم ، ص۴۰-۳۵ .
-
- کله ، پیتر ؛ چان ، لورنا (۱۳۷۲) . روش ها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی/ تألیف پیتر کله ، لورنا چان ،ترجمه فرهاد ماهر . تهران : قومس .
-
- کول ، ونیتا (۱۳۸۷) . برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان/ تألیف ونیتا کول ، ترجمه فرخنده مفیدی . تهران : سمت .
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:04:00 ق.ظ ]
|