طراحی و اعتبارسنجی الگوی بومی برنامه درسی دوره ابتدایی ... |
در چک لیست (پیوست شماره ۴) سه بخش اصلی الگو شامل مبانی، اصول و عناصر به همراه معیارهای مربوطه ارائه گردید تا مشارکت کننده دیدگاه خویش را ارائه نماید و چنانچه علاوه بر معیارهای مطرح شده دیدگاه دیگری دارند در قسمت سایر موارد ذکر نمایند. پس از ارائه نظرات نیز نمره ای در دامنه (۱۰-۰) برای بخش های مطرح شده براساس ملاک ها وارد نمایند. از ۵ معیار منظور شده سه معیار عمومی برای الگو شامل منطقی بودن براساس دانش برنامه درسی، هماهنگی ساختاری و قابلیت اجرا بود و دو معیار نیز مربوط به حوزه زیبایی شناسی شامل جذابیت و تعادل بود. از ۱۵ نفری که الگو و چک لیست برای آنان ارسال گردید ۱۰ نفر پاسخ دادند و دیدگاه های خویش را ارائه نمودند که نکات کلیدی مطرح شده توسط آنها به شرح زیر بود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- مبانی الگو دوباره بررسی و موارد مربوط به فلسفه اسلامی تبیین گردد.
-
- در بخش اصول دقیق تر عمل شده است و قابلیت اجرایی اصول بالاست اما بر توسعه خلاقیت و الگوی خلاقیت جمعی کمتر تأکید شده است.
-
- از الگوی ارائه شده پیداست که وقت بسیار خوبی بر روی این موضوع گذاشته شده و به موارد اصلی پرداخته شده است. به جای اصطلاح تنوع سازی بهتر است از اصطلاح مرسوم متنوع سازی استفاده شود و ضمنا به ارتباط بین هنر و و فرهنگ نیز پرداحته شود.
-
- نوآوری و بدیع بودن در الگو دیده می شود اما مبانی فلسفی اسلامی و روانشناختی مربوط به زیبایی شناسی ارائه شود و همچنین عنصر گروه بندی غنی گردد.
-
- به جای اصطلاح هنرهای دیداری از اصطلاح هنرهای تجسمی استفاده شود ضمنا عنصر منطق بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
-
- ملاک تشخیص هنر اصیل از هنر مبتذل چیست بهتر است در مبانی به آن اشاره شود.
-
- در قسمت اصول شهود، خلاقیت و تخیل می توانست باهم ارائه شود.
-
- مشخص است که الگو پس از مطالعه کافی و عمیق ارائه گردیده و به خوبی به نکات ظریفی پرداخته شده است اما در خصوص قابلیت اجرا باید گفت با عنایت به شرایط فعلی حاکم بر آموزش و پرورش کشور نمی توان اطمینان کافی داد.
همانطور که نکات کلیدی بیان می کنند الگو دارای نقاط قوت و ضعفی بود لذا پس از بررسی دیدگاه های فوق، پژوهشگر به اصلاح موارد مطرح شده پرداخت و براساس ماهیت و اهداف الگو تغییرات اصلاحی را انجام داد بدین ترتیب که مبانی فلسفی الگو که قبلاً فقط به زیباگرایی انسان توجه داشت بسط داده شد و سه مؤلفه دیگر براساس دیدگاه دین مبین اسلام استنتاج و تشریح گردید مبانی جامعه شناسی باز بینی شد و مبانی روانشناسی نیز تدوین گردید و در هر کدام از مبانی اشاره شد که مبانی مذکور منشأ و سرچشمه چه مؤلفه هایی در بخش اصول و عناصر می باشند تا ارتباط بین مبانی با سایر قسمت های دیگر روشن گردد. برای عناصر منطق و گروه بندی نیز ضمن مطالعه ادبیات پژوهشی مؤلفه ای استخراج و ارائه شد.پس از انجام تغییرات الگوی پیشنهادی دوباره در اختیار دو نفر یکی صاحبنظر برنامه درسی و دیگر کارشناس برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش قرار گرفت که آن را تأیید نمودند.
برای پاسخدهی به سوال پژوهش که الگوی پیشنهادی ارائه شده تا چه اندازه معتبر است؟ نمرات بدست آمده بررسی و میانگین نمرات به تفکیک بخشهای مختلف الگو و همچنین به تفکیک معیارهای مطرح شده مطابق جدول (۲۱-۴)محاسبه شد. با توجه به اینکه دامنه نمرات قبلاً از صفر تا ده منظور شده بود سه طیف نامعتبر، نسبتا معتبر و معتبر به ترتیب برای دامنه های (۳۳/۳-۰)، (۶۶/۶-۳۴/۳) و (۱۰-۶۷/۶)انتخاب شد تا براساس آنها نسبت به میزان اعتبار الگو قضاوت به عمل آید.
جدول (۲۱-۴): میانگین نمرات اعتبارسنجی الگو
معیارها | مبانی | اصول | عناصر | میانگین معیارها |
منطقی و قابل دفاع بودن براساس دانش برنامه درسی | ۶٫۹ | ۷٫۴ | ۷٫۸ | ۷٫۳۷ |
هماهنگی و انسجام ساختاری | ۶٫۹ | ۷٫۳ | ۷٫۸ | ۷٫۳۳ |
قابلیت پیاده سازی و اجرا | ۶٫۷ | ۷٫۲ | ۷٫۶ | ۷٫۱۷ |
متعادل بودن |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 02:46:00 ق.ظ ]
|