۱۹ ۳۰% کود گاوی + ۷۰% خاک زراعی + شوری آب ds/m4 A3B4C3

 
 

۲۰ ۳۰% کود گاوی + ۷۰% خاک زراعی + شوری آب ds/m 6 A3B5C3

 
 

۲۱ ۴۵% کود گاوی +۵۵% خاک زراعی + آب آبیاری منطقه ای A4B1C4

 
 

۲۲ ۴۵% کود گاوی + ۵۵% خاک زراعی+ شوری آب ds/m1 A4B2C4

 
 

۲۳ ۴۵% کود گاوی +۵۵% خاک زراعی + شوری آب ds/m 2 A4B3C4

 
 

۲۴ ۴۵% کود گاوی + ۵۵% خاک زراعی+ شوری آب ds/m 4 A4B4C4

 
 
 

۲۵ ۴۵ % کود گاوی + ۵۵% خاک زراعی + شوری آب ds/m6 A4B5C4

 
 
 
 
 
 
 

۳- ۸- کاشت گیاه استرلیتزیا رژینا در بستر­های اصلی
بعد از آماده سازی ترکیبات اصلی بستر کشت مورد استفاده در این آزمایش مطابق با درصدهای حجمی مشخص شده با نسبت­های (۰، ۱۵، ۳۰ و۴۵ درصد) کمپوست کود گاوی به جای خاک زراعی، ابتدا گلدانهای چهار لیتری مطابق با طرح، بر چسب زده شدند، سپس گیاهان نشایی و جوان استرلیتزیا به گلدانهای با حجم چهار لیتر، انتقال یافتند. آزمایش با ۲۵ تیمار و هر تیمار در سه تکرار شروع گردید.
تصویر۳-۳- کشت گیاهان استرلیتزیا در بستر های مطابق طرح آزمایش.
۳-۹- روش کار عملی در طول مدت آزمایش
آبیاری گیاهان با آب معمولی جهت سازگاری ریشه با بسترهای جدید به مدت پنج هفته انجام شد. سپس نسبت به آبیاری لازم (۳ بار درهفته) با آب منطقه و شوری­های مختلف (جدول­های ۳ – ۱ و ۳-۲) در تیمارها اقدام گردید، هر ۱۵ روز یکبار نیز از کودهای شیمیایی اوره، سوپرفسفات و کریستالون، (جدول ۲-۳) به صورت محلول پاشی و همراه با آبیاری استفاده شد.
تصویر۳-۴- گیاهان استرلیتزیا در طی دوران رشد.
تصویر۳-۵– اندازه گیری محلول پایه (Stock) جهت ساخت محلول شور رقیق مطابق طرح آزمایش.
تصویر۳- ۶– تیمارها در ماه ششم آزمایش.
۳– ۱۰- اندازه ­گیری شاخص­ های رشد گیاه
۳-۱۱- اندازه ­گیری ارتفاع گیاه، تعداد برگ، پهنک برگ و محیط طوقه گیاه
در پایان دوره رشد ۸ ماهه گیاهان، شاخص­ های رشد گیاه شامل اندازه ­گیری ارتفاع گیاه از روی نقطه اتصال ساقه به ریشه تا انتهای آخرین برگ با بهره گرفتن از متر فلزی، اندازه ­گیری محیط طوقه از ارتفاع ۳ سانتی متری از سطح خاک توسط متر خیاطی، مساحت پهنک سه برگ انتهایی گیاهان در همه تیمارها توسط خط­کش اندازه ­گیری و تعداد برگ هر گیاه شمارش شد. از آنجایی که جهت نیاز به مواد گیاهی یک شکل و اندازه، در این تحقیق از گیاهان تولید شده از بذر استرلیتزیا استفاده شد، و گیاهان بذری استرلیتزیا حداقل تا ۴ سال گل نمی­دهند، شاخص­ های مربوط به گل در این آزمایش اندازه گیری نشده است. ولی طبق تحقیقات قبلی به عمل آمده هر برگ تولید شده استرلیتزیا امکان بالقوه تولید یک گل را نیز دارد.
بنا بر این در عمل، رشد رویشی بالا در این گیاه، خود دلیلی بر تولید گل بیشتر نیز می­باشد. ضمن اینکه در تزیین و گل آرایی، برگ استرلیتزیا از پر مصرف ترین و بادوام­ترین برگ­های زینتی محسوب شده، که ارزش تولیدی و تجاری آن کمتر از گل استرلیتتزیا نیست.
تصویر ۳- ۷- اندازه گیری مساحت پهنک برگ تیمارها
تصویر ۳- ۸- اندازه گیری ارتفاع گیاهان در پایان آزمایش.
۳ – ۱۱- ۱-اندازه ­گیری وزن تر اندام هوایی گیاه
پس از پایان دوره رشد شش ماهه، وزن تر اندام هوایی (ساقه و برگ) توزین شد. به این صورت که ابتدا گیاه را از گلدان بیرون آورده جهت زدودن خاک بستر ریشه را در زیر جریان ملایم آب کاملا شسته و با آب مقطر آب کشی گردید و برای مدتی در فضای گلخانه قرار داده شدند تا آب روی اندام گیاه خشک شود. آنگاه اندام هوایی گیاه از محل اتصال به ریشه توسط کاتر برش داده شد، و اندام هوایی و برگ­ها به قطعات کوچکتر تقسیم شدند. بلافاصله پس از برش و جدا کردن ساقه از ریشه، با ترازوی دیجیتال با دقت یک صدم وزن شده و در داخل پاکت­هایی کاغذی برای خشک شدن به آون منتقل شدند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۱۱-۲- اندازه ­گیری وزن تر ریشه
برای اندازه ­گیری وزن تر ریشه، ریشه ­های شسته شدند و پس از خشک شدن با ترازوی دیجیتال با دقت ۰۱/۰ اندازه ­گیری شدند. سپس با قرار دادن در پاکت­های کاغذی به آون منتقل گردیدند.
تصویر ۳ – ۹- اندازه ­گیری وزن تر ریشه.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...